[home] [conference documentation] [about_bat] [our_friends]

Av Anders Lundkvist, anders.lundkvist@bat.se

Premiär för reklam i Digital TV
Linköping
Den 23 september 1999

Volvo Rejmes Active TV Nollettan Teracom


Ett komplement till den levande presentationen


Följande text är en offentlig dokumentation från mitt föredrag. Den kommer inte att uppdateras. Internet och elektroniska medier omskapas och förändras ständigt, precis som våra erfarenheter, tankar och idéer. Länkar och information som vi hänvisar till kommer att ändras eller försvinna. Om du vill fortsätta att följa utvecklingen rekomenderar vi att du kontaktar oss, t ex genom ett mail till mig, anders.lundkvist@bat.se.


Dags att peka på den starka utvecklingen av automatiserade kundinteraktioner.

Exempel på röst- och talsyntes, samt interaktionen med olika informationslämnare

Testa Red från Neuromedia.
Det ger både inspiration och några tankar om hur långt vi kan gå i utvecklingen av 'bots'.

  • "What is the meaning of life?" or
  • "How do I know what I do not know?"
  • Eller varför inte fråga om vädret i New York.

Integrera funktioner!

Integrera marknadskommunikation med online support system och med andra kritiska kund funktioner!

 
Jag visade ett exempel på vilka möjligheter det finns att använda automatiserade och attraktiva svarssystem, med hjälp av fallet Toyspot. Neal Elzenga från Netsage frågade svarsssystemet var leveransen av Mr Potatoe Head fanns. Kom ihåg att det som följde var inte bara en interaktion mellan människa och maskin, utan också mellan flera olika datorer/kundsystem som var inblandade, som när Fedex blev inkopplat.

 

Integrerade applikationer och teknologier

I fallet med 1-800-Flowers kan kunderna utan större problem använda olika tekniker i kontakt med företaget. Från textbaserat HTML gränssnitt till röstbaserat som i applikationen med Net2Phone.

Användningen av Net2Phone ger också kunderna en möjlighet att utnyttja 800 telefonnummer, som ofta används för att guida kunderna till kundtjänsten etc. Med hjälp av Net2Phone kan kunderna använda 800 nummer även utanför USA.

Integrerade applikationer kan underlätta för kunderna, men ställer också än mer krav på företagens förmåga att hantera den inkommande kommunikationen.

 

Kund till kund kommunikation och en introduktion
till konversation i elektroniska medier

Ni gillade berättelserna om företagen som utvecklas tack vare den feedback de får från sina kunder. Poängen var att mobilisera och engagera så många kunder som möjligt i en kritisk och affärsutvecklande relation. Jag visade exempel från några av de forum jag studerat under de senaste 6 åren. Men, jag visade också att kunderna på egen hand kan skapa kommunikationsplattformar inte bara mellan företag och kund utan framför mellan kunder.

Ni måste utveckla, stödja och bevaka:

Love sites

Complaint sites

Hate sites

 


Allt förändras

Naturligtvis så ändras inte allt, bara allt. Jag nöjer mig idag med att länka till vår forskning som pekar på nya sätt att organisare sysselsättning:


Lästips

Communities

Marknadsföring och elektroniska medier

Affärsutveckling och lärande tillsammans med kunder

 

Uppdaterad av Anders Lundkvist, 1999-10-01
BAT - Business Art Technology AB
Lästmakargatan 3, 111 44 STOCKHOLM, SWEDEN
URL: http://www.bat.se
Presentationen gjordes på en Toshiba Portégé 7010 från Toshiba PC Sweden