BAT Logo
business art technology

Syntetiska marknadsförare
och konstgjorda konsumenter

Presentation den 26 september 1997
av
Richard Gatarski för

Fruktsamhet
Två fruktsamma dagar
om Relationer

[e-shopping] [agenter] [sammandrag]

IO-logo
Imaginary Organizations

Detta är en offentligt dokumentationen från mitt föredrag. Jag kommer inte att göra något för att hålla denna uppdaterad. Internet är i konstant förändring, liksom mina tankar, idéer och resten av världen. Länkar som detta dokument hänvisar till kan ha flyttats, förändrats eller försvunnit. Det är ändå min förhoppning att du finner mitt bidrag värdefullt. Jag tar tacksamt emot dina kommentarer via e-mail till richard.gatarski@bat.se


Elektroniskt förpackade affärer

Elektroniska butiker, eller marknadsrymder, är en förutsättning för att marknadsförare och konsumenter skall kunna agera i Cyberspace. Numera finns det gott om sådana.

Egna affärer i cyberspace

Ett val för de som har något att erbjuda är att öppna en egen butik på nätet. Öppen 24 timmar om dygnet, över hela världen, året runt. Exempel på sådana är:

  1. Amazon books på http://www.amazon.com
  2. MySki i USA, skräddarsy din egen slalomskida
  3. Internet Shopping Network på http://www.isn.com
  4. Expedia på http://www.expedia.com
  5. Music Boulevard, musikaffär med Liquidaudio, Streamworks och MPEG.
  6. Jag handlar regelbundet på Cyberian Outpost på http://www.cybout.com eftersom ISN inte levererar utanför USA.

Elektroniska marknadsplatser

Idéer om elektroniska marknadsplatser har under de senast 10-20 åren utvecklats genom så kallade online-tjänster. Från början byggde de på helt egna tekniska lösningar, men nu har de integrerats i internet. I minskande storleksordning är de:

Några svenska tjänster som erbjuder liknande möjligheter ärt:

Ett exempel på bitköp

I början av mars 1997 skickade jag en e-mail fråga till ett amerikanskt företag som tillverkar PIM-programvara. PIM står för Personal Information Management. Min fråga var om de hade någon lösning på mitt problem att koppla ihop datorn med min lilla fick-PIM. Jag fick först inget svar, men den 8 april dök följande brev upp i min inkorg:

Subject: IntelliSync for PalmPilot 1.04 now supports Microsoft Outlook
Date: Tue, 8 Apr 1997 19:33:46 -0700
From: Outlook/Pilot Notify <OutlookPilotNotify@PUMATECH.COM>
To: OUTLOOKPILOTNOTIFY@WS193.PUMATECH.COM
IntelliSync for PalmPilot 1.04 NOW Supports Microsoft Outlook!
How to buy IntelliSync for PalmPilot v.1.04
* Puma's Web Store:
http://www.pumatech.com/tpl/order.tpl
or
* Call Puma Direct: 800-248-2795 or 802-658-8086
Puma's IntelliSync for PalmPilot Premier Upgrade Subscription Service -The best way to stay in Sync Receive all IntelliSync for PalmPilot upgrades for a year at the low price of $49.95. We are continually adding support for more PIMS and making feature enhancements, making this the best way to stay in sync.
Your subscription begins with access to the IntelliSync for PalmPilot 1.04 upgrade, then as upgrades are released, we will send you an email alerting you that the release is ready. You can go to our Premier Customer page and download the upgrade. It is that easy. Better yet, order the service when you buy the full version of IntelliSync for PalmPilot and get the upgrade service for only $39.95 - a savings of 20%!! Learn more about the Premier Service -
http://www.pumatech.com/prem_memb.html
IntelliSync for PalmPilot v 1.04 UPGRADE ONLY If you already have IntelliSync for PalmPilot and only want the 1.04 upgrade, it is available for download from our site for $34.95.
Best Regards,
Puma Technology
http://www.pumatech.com


Agenter fördjupat

Det finns olika sätt att hitta innehåll på Internet. Innan vi går in på agentteknologi kan det därför vara nyttigt med en genomgång av olika sökmöjligheter. Annars kan du hoppa och pröva agenter.

  1. Directories (Kataloger)
  2. Search engines (Sökmotorer)
  3. Meta-search engines (Metasökmotorer)
  4. Push technology (Pushteknologi)
  5. Agents (Agenter)

Directories

Kataloger byggs upp av organisationer som samlar och arrangerar länkar, exempel:

Search engines

Sökmotorer, eller Robotar som de kallas ibland, söker automatiskt av och indexerar allting som de kan hitta och komma åt på nätet. För en översikt, se http://www.cnet.com/Content/Reviews/Compare/Search/.

Meta-search engines

Detta är sökmotorer som söker igenom ett antal sökmotorer och sammanställer resultaten. Exempel:

Push/Cast Technology

Här installerar användaren en speciell programvara som på eget initiativ hämtar skräddarsydd information på nätet.

Agents

Några aptiretande rader från PAAM konferensen, February 1996. Dessa agenter presenterades av forskare från Ericsson Medialab:

Mycket kortfattat jobbar agenten åt dess herre (oftast en människa). För mer info se:

Pröva agenter!


Sammandrag

Här är stödpunkterna i mitt föredrag. Du som är riktigt intresserad kan också studera ett exempel på mina och Anders Lundkvists forskningsresultat: "Interactive Media Face Artificial Consumers, Marketing must re-Think".

Relationsmål

Om föreläsaren

Om Publiken

Jag undrade om ni

Grundläggande marknadsföring

Gomans taskiga prinskorv och underbara relationsvård!

Cybercrazy

Cybernice

Agenter

Introduktion

Robert Guttman, MIT media lab:

Softbots (agenter på Internet)

Exempel

Kriterier och min slutsats

Slutats, de är konstgjorda konsumenter

Om marknadsförare

Just nu ett stort intresse från riktiga marknadsförare och teknologiutvecklare i Sverige av att studera och konstruera agenter i olika kommersielle och andra sammanhang.

Sammanfattning

e-Medier lever, frågan är om det blir en roligare framtid. Svaret ligger i våra händer.

Tack, genom Sun Light Chorus, Kista Stockholm.


Where to find demonstrated products

Toshiba portable computers


Updated 1997-09-26